Κυριακή 4 Μαρτίου 2012

ΓΟΗΤΕΙΑ, ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΑΠΛΟΤΗΤΑ, ΠΡΟΣΦΟΡΑ

Χθες παρακολούθησα στο Ηράκλειο μια ενδιαφέρουσα ημερίδα που οργάνωσαν τα δύο ΕΚΦΕ της πόλης. Όταν χάνεις ένα λαμπρό ήλιο και στο τέλος λες «χαλάλι» αυτό σημαίνει ότι πήγε καλά η εκδήλωση. Τέσσερις λέξεις στρέφονταν στο μυαλό μου στο δρόμο της επιστροφής. Γοητεία, παρατηρητικότητα , απλότητα, προσφορά. Θα εξηγήσω το γιατί.
Βλέποντας το απολαυστικό Χανιώτικο δίδυμο Μαρκογιαννάκη- Στυλιαννάκη να παρουσιάζει πειράματα χημείας με ένα μοναδικό τρόπο το πρώτο που σκέφτηκα να τους προτείνω να έρθουνε κατά Ρέθυμνο μεριά. Εγώ θα έβαζα την …πλατεία και το καπέλο και αυτοί την παρουσίαση. Να βγει και κάτι διότι τις μέρες που περνάμε, μισθοί και οι συντάξεις δεν αισθάνονται και πολύ καλά . Πέρα από τα αστεία τώρα, είδα μια «απαστράπτουσα» Χημεία όπως θα πρέπει να διδάσκεται στα παιδιά μας στα σχολεία. Πάντα πίστευα ότι μια από τις σημαντικότερες συνιστώσες επιτυχίας σε μια διδασκαλία είναι αυτό που λέμε «γοητεία». Η διδασκαλία σου πρέπει να γοητεύει. Είναι αυτός ο περίφημος στόχος «να αποκτήσουν θετική στάση απέναντι στο μάθημα…» που μασάνε σαν τσίχλα εκπαιδευτικοί και σύμβουλοι. Καμία αντίρρηση. Αλλά πως θα κάνεις το νυσταγμένο και αδιάφορο βλέμμα πιτσιρικά να ζωηρέψει ; Αναδεικνύοντας την ομορφιά της Χημείας και τα μυστήριά της και κάνοντας πειράματα. Απλά πράγματα. Όταν αγαπήσουν την επιστήμη τότε θα πεις και θεωρίες και παραμύθια, θα λύσεις ασκήσεις, θα μιλήσεις για ενδιαφέρουσες εφαρμογές. Πρώτα όμως πρέπει να κερδίσεις τον μαθητή.
Κι εκείνο το δάκτυλο που βούτηξε ο δαιμόνιος Δήμος σε θειώδες νάτριο δίχως να τον πάρει κανείς είδηση και μετά αποχρωμάτισε το ιώδες διάλυμα του υπερμαγγανικού καλίου, μου θύμισε την μεγάλη σημασία που έχει η παρατηρητικότητα στις Φυσικές Επιστήμες. Επίσης θυμήθηκα αυτό που άκουσα από πολλούς παλιότερους χημικούς για ένα μεγάλο καθηγητή οργανικής Χημείας που βουτούσε το δάκτυλό του στα ούρα και μετά το έβαζε στο στόμα του λέγοντας γεύση «αλκαλική». Κανείς στο αμφιθέατρο δεν είχε πάρει ποτέ είδηση ότι άλλο δάκτυλο έβαζε στα ούρα και άλλο στο στόμα του.
Όταν ανέβηκε στο βήμα ο Κωστής ο Καμπούρης (πρόεδρος της ΠΑΝΕΚΦΕ) ήξερα από πριν ότι θα παρουσιάσει ένα θέμα με τον μοναδικό τρόπο που έχει τις πλέον δύσκολες έννοιες να τις κάνει κατανοητές ακόμη και σε παιδιά της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Απλότητα. Άλλο ένα μοναδικό προσόν του δάσκαλου και παιδαγωγού. Να απλοποιεί και να βρίσκει τον τρόπο να γίνεται κατανοητός. Ένα προβολέας hover head δύο φίλτρα ένα κόκκινο και ένα πράσινο ένα κάτοπτρο, ένα πρίσμα, ένας φακός, μια κωνική φιάλη με νερό ένας δείκτης leaser και δύο κόλλες χαρτιού. Με αυτά ο έμπειρος δάσκαλος της φυσικής ξεδίπλωσε όλη την οπτική σε μισή ώρα!
Την πρώτη δεκαετία της θητείας μου στην εκπαίδευση μάζευα εκπαιδευτικό υλικό από περιοδικά και εφημερίδες. Έκοβα ,κολλούσα και παρουσίαζα. Την δεύτερη δεκαετία έγραφα με χρωματιστούς μαρκαδόρους σε διαφάνειες και άρχισαν να αξιοποιώ την τεχνολογία των Η/Υ. Την Τρίτη δεκαετία έπαιζα τον Η/Υ και τον διαδραστικό πίνακα στα δάκτυλα , αλλά έχανα δεκάδες ώρες να ψάχνω υλικό, από πολλές ετερόκλητες πηγές. Δεν βρέθηκε κάποιος να έχει οργανώσει όλο το υλικό από τους δείκτες π.χ.(εικόνες, video, διαδραστικές ασκήσεις, εικόνες, ασκήσεις κλπ) και να σου πει έλα πάρε το υλικό αυτό και χρησιμοποίησε το. Στο προσφέρω δωρεάν. Ο Μιλτιάδης ο Τσίγγρης , υπεύθυνος του ΕΚΦΕ Ρεθύμνου, μας έδειξε τι σημαίνει εργαζόμαστε λίγοι και προσφέρουμε στους πολλούς. Παρουσίασε ένα από τους πολλούς άξονες δουλειάς του ΕΚΦΕ Ρεθύμνου την περίοδο αυτή. Οργάνωση διδακτικού υλικού μέσα από την πλατφόρμα Moodle . Με απλά λόγια μαζεύουμε το «χύμα» εκπαιδευτικό υλικό το ταξινομούμε και το προσφέρουμε στον εκπαιδευτικό πολύτιμο εργαλείο για το λειτούργημά του.
Δεν θα αναφερθώ στις υπόλοιπες παρουσιάσεις όχι γιατί ήταν λιγότερο αξιόλογες, ίσα ίσα, αλλά γιατί σκοπός μου ήταν να αναφερθώ μόνο σ’ αυτό το σημαντικό τετράπτυχο που σφηνώθηκε στο μυαλό μου . Γοητεία, παρατηρητικότητα, απλότητα, προσφορά. Λ.Γ.Τ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: